Breaking News
Loading...
Sunday, January 17, 2010

Info Post
Feng Shui betyr Vind & Vann og har vært brukt i Kina og Østen i flere tusen år. Det er en metode til å finne den mest fordelaktige plassering og innredning av en bygning, og innredningen av de enkelte rom i bygningen.
Feng Shui er nøkkelen til å innrede omgivelsene med henblikk på å oppnå sundhet, harmoni og suksess. Hvordan man fremhever Chi (livsenergien), hvordan man skal vurdere en ny bolig og hvordan man finner fram til den beste plassering av hjemmets rom, møbler og ting.
Feng Shui er et stort og komplekst system av retningslinjer, som tar utgangspunkt i Bagua, den magiske firkant, som er delt opp i områder, som hver især representerer en del av livet og et rom i hjemmet.
Feng Shui fokuserer på energien Chi i rommet, som påvirkes av vinduer og dørers plassering, samt av farger, former og materialer i rommet. Hvilken av disse man skal bruke, avhenger av rommets plassering i baguaen, og hvordan man ønsker å utvikle det korresponderende område i sitt liv.
Dette store huset er innredet etter Feng Shui, som er den kinesiske læren om hvordan farger, former og innredning påvirker vår dagligdag.
Feng Shui bygger på 5.000 år gamle prinsipper. Ideen er å skape balanse, harmoni og trivsel ved eksempelvis å flytte et møbel eller male en farge på veggen.
Innredning av boligen etter Feng Shui bygger på Bagua-kortet, som består av ni felter, som hver inneholder forskjellige livstemaer.
Hvis man følger dette kinesiske ’skattekort’ og deler paléet opp i energifelter, finner man ut av, at fordelingen av rommene i denne boligen er nærmest perfekt.
Den sjarmerende gangbroen i granitt skaper passasje gjennom vannbassenget, som er flankert av rislende vannsøyler.
Gangbroen fører til bakhagen, hvor en stor båtterrasse er anlagt. Her finnes også en jacuzzi, som ligger rett opp til Øresunds bølgende vann.
Det store karnappet leder lyset effektivt inn i stuen og stolene "Ægget" i hvitt skinn fra Arne Jacobsen tilføres litt eksotisk krydderi i form av en stor byste av Buddha. Putene i gullfarge er fra Munthe plus Simonsen. Lampen er fra Design By Us og bordet er designet av Charles & Ray Eames.
Spisestuen er plassert i området for barn og kreativitet, og det skal være plass til lek. Hvitt og pastellfarger, sølv og metall støtter området, bordet er rustikt og kan tåle nesten all kreativ utfoldelse.
Det er en feminin zone, så det må gjerne være ’bløtt’ med lekker musikk, og dempet belysning for å skape en intim stemning. Peisen på endeveggen er husets sentrum og et genialt sted å ha ild.
De brede furuplankene fra Douglas gjør stuen ekstra lys. Når mørket faller på, kan det tennes opp i veggens innebygde gasspeis. Peisen gir samtidig en god  utsikt utover Øresund fra spisestuen.
Langbordet er antikk og fransk, stolene er designet av Verner Panton og lampen over spisebordet er fra The Moood. På bordet står to Hanahana-lysestaker og på gulvet står en gammel indisk figur i sandstein.
Dette er huset sterkeste rikdomsområde. Her finnes også kunstgjenstander, som symboliserer både spirituell og materiell rikdom. Rommet har også laurbærtrær, som er et sterkt symbol på seier, suksess og herredømme. Dagligstuen skal helst være maskulin.
Det er direkte adgang til spisestuen fra dagligstuen, som er oppdelt av en vegg med innebygget gasspeis.
Døren inn til det store badetemplet er mattert, men ved et trykk på kontakten skifter glasset fra matt til klart. En lekker detalje, som bare er starten til dette sanne orgie av sanseinntrykk.
Badekaret er plassert midt i rommet omkranset av nedsenkete hvite elvestein og ligger som en liten øy i rommet.
Golvet er en kombinasjon av perlemor og betong og i enden av badekaret er det en helt åpen dusjplass. Dråpene sendes ned over kroppen fra nesten fire meters høyde, og vannstrålene er selvfølgelig opplyst av en innebygd spott i dusjhodet fra Duravit.
Er man litt for sjenert til å bruke den åpne dusjplassen i det store badet, kan man gå gjennom en av de elektriske skyvedører, og dusje litt mere privat i den store murte dusjnisjen.
De hvite elvesteinene rundt badekaret skjuler avløpet. Steinene er overflatebehandlet, så de effektivt skyr både støv og fettavleiringer.
Bak elektroniske skyvedører gjemmer toalettet og håndvasken seg.
Badet har et loungeområde og direkte adgang til både veranda og havutsikt.
Kjøkkenet er plassert i familie- og helbredssonen og er det viktigste område for kineserne (roten til liv). Dette område støttes opp med blå og grønne farger og tre.
Det er direkte forbindelse mellom kjøkken og spisestue via to elektriske skyvedører.
Elementene i det åpne kjøkkenet er fra den italienske produsenten Boffi. Tyske Gaggenau står bak hvitvarene, som er godt skjult. Kjøkkenelementene er utført i mørkt røyket eik og skaper en vellykket kontrast til de lyse, italienske Sicis travertinfliser. Visse stedet i kjøkkenet har man valgt å bygge spots inn i de italienske flisene.
Et hjemmekontor skal være maskulint, gjerne i svart og hvitt, sølv og metall eller andre mørke nyanser for å utstråle professjonalitet.
Kontoret er det første rom, man støter på fra hallen. Det er adgang til det store spiserom via fløydører, og i bakgrunnen kan man høre vannet sildre rolig i hagen.
Helt i tidens ånd ligger soverommet i åpen forbindelse med badet. Ingen dører skiller de to rom, og for å gi ennå mere åpenhet er det også her bygget inn en gasspeis i veggen, så havet utenfor kan nytes gjennom peisen fra sengen.
Når peisen tennes gir den også et varmt motspill til det ellers kjørlige og minimalistiske badetemplet.
Soverommet er plassert i det energifelt, som heter kjærlighet og parforhold. Zonen blir stimulert med ting som er i par, for eksempel ved to lamper. Det skal være to av alt.
Pink, bordeaux og andre kjærlige nyanser er bra og soverommet er en yin (feminin) zone. Dette er stedet for vårt sanselige liv, det skal være en trygg og intim hule med bløte tekstiler og kjærlig stemning, som da vi lå i mors mage. Det er meget healende for menn å sove i feminine energier. Det healer deres evner for å gi og motta.
Hallen er som den skal være i et palé av denne standard hvor den originale peisen er beholdt. Med en takhøyde på åtte meter setter hallen standarden for resten av boligen, og man overveldes allerede her av inntrykk.
Trappen fører opp til et repos med utsikt over hallen og ovenpå sørger store travertinfliser for, at lysinnfallet får ennå bedre vilkår.
Neppe har man tatt øynene fra den imponerende lysekronen fra Mossi som er montert åtte meter oppe, før Øresunds blå bølger lokker fra den andre enden av huset.
Kilde: BE

0 comments:

Post a Comment