Breaking News
Loading...
Tuesday, January 5, 2010

Info Post
En viktig del av min vintergardrobe er denne bomberlua i svart skinn med vaskebjørnspels. Lua kjøpte jeg for to år siden over nettet fra USA hos furhatworld.com, hvor den koster en brøkdel av hva den koster her i landet. Vi skulle flytte hjem til Norge, hvor man jo ofte fryser på ørene om vinteren:) Den sitter på meg hver dag nå i kulden, så det var et godt kjøp!
I fjor vinter fant jeg også en brukt vaskebjørnspels her i Norge som passet perfekt til lua. Jeg bruker den ikke like meget, men er da glad for den i sprengkulda... - den er også god å ha på Rørosmartnan!
Jeg hadde ønsket meg en pels i mange år, da jeg er en forferdelig frysepinne. Tidligere hadde jeg reservasjoner i forhold til å kjøpe den, men fordi ekte pels er en naturressurs, har jeg det ikke mer. Det viktigste for meg, er at dyrene blir behandlet ordentlig!

PELS ER EN NATURLIG, FORNYBAR, BÆREKRAFTIG OG MILJØVENNLIG RESSURS
Helt siden tidenes morgen har pels og skinn vært en viktig del av påkledningen. Ikke så rart kanskje – siden tilgjengeligheten har vært god. Pels er en naturlig, fornybar og bærekraftig ressurs, og ikke minst miljøvennlig. Pels varer i generasjoner med riktig stell. Mange er heldige og arver pelsplagg, og med litt omsying fremstår plaggene som moteriktige også i dag.

SYNTETISK PELS ER EN BELASTNING FOR MILJØET
Syntetisk pels eller «fuskepels» som det også kalles er langt fra like miljøvennlig. Det er faktisk en miljøbelastning å fremstille syntetisk pels. Denne er vanligvis laget av petroleum som er en ikke-fornybar ressurs. Det er store miljøbelastninger knyttet til utvinning, transport og foredling. Syntetisk pels er heller ikke nedbrytbar, så her får miljøet lide for skjønnheten.

Pleece kolleksjonen er fremstilt i plissert fleece, hvilket gir et helt unikt og luksuriøs uttrykk. Skjerfet er 35x200 cm og designet av Marianne Abelsson fra Borås, som har utviklet denne kollesjonen for Design House Stockholm.
Jeg kjøpte det lysegrå skjerfet hos House of Oslo for 10-12 år siden. Siden den gang har det hengt på meg hver vinter. Det er vasket det utallige ganger, tørket det i tørketrommelen og fortsatt er det som nytt!
Det har blitt mange andre skjerf i mellomtiden, men alltid har de blitt liggende i skuffen til fordel for det deilige og varme skjerfet fra Design House Stockholm.
Nå har jeg innsett at det alltid vil være dette skjerfet som henger på meg, derfor har jeg nå kjøpt et nytt i den sorte fargen hos Casa Mille i Danmark.
Skjerfet finnes også i mørkegrått og rødt.

0 comments:

Post a Comment