Det var alltid gjester i Det Blå Hus – tegneren, maleren og keramikeren Bjørn Wiinblads hjem. Han – som døde i 2006 – elsket å se mennesker rundt seg, han gjorde alt for å få sine venner til og føle seg hjemme. Nå jobber styret for et fond på at det igjen skal komme liv i Den Blå Fabrik, som han også kalte det blå huset sitt i Hjortekær i Kgs.Lyngby nord for København. Det ligger på hjørnet av Hjortekærsvej og Lundtoftevej.
Tanken er at det skal innredes som museumshjem, så det igjen kan motta gjester fra fjærn og nær. Dette var Bjørn Wiinblads eget ønske, til det formål ble det opprettet en fond etter han døde.
Kilde: Antik & Auktion
Mange av oss over en viss alder kan på en brøkdel av sekund spotte hans design. I 60-årene og 70-årene var hans askebegre, figurer, platter, vaser og mye annet å finne i nesten alle hjem. Senere ble tingene hans satt bort, men nå betaler en ny generasjon mange penger for hans kunst på loppemarkeder og i antikvitetsbutikker.
MEST SOLGTE DANSKE KUNSTNER
Også internasjonalt fikk hans frodig og fabulerende stil gjennomslagskraft. På verdensplan ble han den mest solgte danske kunstner i historien - kanskje bortsett fra H. C. Andersen.
Bjørn Wiinblads myldrende dekorasjoner i en stil som persisk ornamentikk var alltid variasjoner over de samme motiver: haremskvinner med mandeløyne, små menn med danseben på karruselhester, og damer som går rundt med levende blomster i hatten.
Han jobbet med alle tenkelige materialer: leire, porselen, glass, stof og sølv. Han arbeidet med scenografi, plakater, gobeliner, bokillustrasjoner, gavepapir, julepynt, matbokser og broderimønstre.
ALMINNELIGE MENNESKER
Bjørn Wiinblads stil hadde et grenseløst drag på alminnelige mennesker. Han var en kunstner som fylte butikkene med sin kunst. Fra de fineste butikker på strøket i verdens storbyer til små butikksvinduer i de minste danske provinsbyer.
Hans plakater og keramikk er representert på museer i de nordiske land, på Museet for Moderne Kunst i New York og andre amerikanske museer og på Faenza i Italia, som er et verdenssentrum for keramikk.
Bjørn Wiinblads alltid brusende produksjon gikk til alle sider og i alle retninger. Han ville gjerne at mange likte det han laget. Det ble noe av et problem i hans liv. Ikke for ham selv, men for andre. Det begynte allerede i 1946, da han ble tilknyttet Nymølle Fajancefabrik. Hans akademi-kammerater spådde ham i fortapelsen, og var overbevist om at han hadde solgt seg til Mammon.
POPULARITET OG KVALITET
- Mange er så redd for at det ikke kan være noen forbindelse mellom popularitet og kvalitet. Men det er en tankegang som jeg overhodet ikke kan følge, har Bjørn Wiinblad sagt.
Bjørn Wiinblad var født i København og var som sin far typograf. Han skiftet raskt blyet ut med papir og leire. Han gikk på kunstakademiet, hvor Aksel Jørgensen lærte ham å male. Senere lærte Lars Syberg ham å forme. Først brukte han lærdommen som teaterdekoratør og avslørte sin fargeglede og kjærlighet til persisk ornamentikk.
INTERNASJONALT GJENNOMBRUDD
I 1946 ble han tilknyttet Nymølle Fajancefabrik og skapte en serie fajanse i kobbertryksteknikk som ennå er i produksjon. Han fikk eget verksted i 1952 og to år etter internasjonalt gjennombrudd som keramiker med en utstilling i New York.
I 1956 fikk han en nøkkelposisjon som sjefsdesigner og kunstnerisk konsulent for det store vesttyske porselens- og glassfirma Rosenthal, samtidig med at han påtok seg ambisiøse dekorasjonsarbeider på flere kontinenter. I årene fram til 2006 designet Bjørn Wiinblad alt fra porselensservicer, krystallglass, vaser, keramikk, bestikk til møbler for Rosenthal.
Bjørn Wiinblad tegnet sine første plakater i 1947 og var etter dette knyttet til den amerikanske ambassaden i Paris som plakattegner i et år. Han har tegnet 1001-natt plakater og i 1981 tegnet han Tivoli-plakaten med Harlekin og hele haven på et fat.
GOBELINER TIL WTC
Han har tegnet dekorasjoner og kostymer til revy, skuespill, ballet og opera, bla. til Svinedrengen, Livjægerne på Amager og Nøddeknækkeren på Det Kgl. Teater, til forestillinger på Pantomimeteatret i Tivoli, Svenska Riksteatern og Dallas Theater.
Utover det har han framstilt store keramiske utsmykninger til restauranter og hoteller i Japan og USA, og i 1970-73 skapte han skabte de store Scheherezade gobeliner til World Trade Center.
Bjørn Wiinblad har vært illustrator ved Nationaltidende. Han utga børnebøker med egen tekst og tegninger og illustrerte 1001-natts eventyr som ble utgitt av tre danske forlag i fellesskap.
Bjørn Wiinblad var sin tids største dekorative kunstner, og innenfor det dekorative håndtverk inntok han en enestående internasjonal posisjon.
Hans verker finnes i ikke bare i tusener, men millioner av hjem over hele verden. Man kan se høydepunktene i hans arbeider på store museer som Victoria and Albert Museum i London, Museum of Modern Art i New York og naturligvis på Kunstindustrimuseet i København.
UENDELIG STRØM AV INNFALL
Prakt og mangfoldighet var et mantra i Bjørn Wiinblads liv og kunst.
Hans personlighet og hans talent var en uendelig strøm av innfall styrt av en musikalitet i sinnet, som fikk ham til å komponere i former og farger, som nok var umiskjennelige, men alltid hadde appel til den spontane livsglede og aldri gjorde krav på å bli oppfattet som dypsindig kunst.
Bjørn Wiinblad dekorerte med en formsans og fargerikdom, et lettsind og en lystighet som ikke bare bygget på naturtalentet som tegner, men også på en orginal fargesans, en akademisk skolering og et håndtverksmessig begrep om materialene fra lerret til papiret.
MUSIKALSK MENNESKE
Bjørn Wiinblad var ved siden av sine mange talenter også et naturlig, musikalsk menneske med habile evner ved flygelet, hvor han i sine beste år, var leveringsdyktig i en Mozart sonate på et av de gamle instrumenter, han kjøpte.
Han var samler av Guds nåde og brukte mange av de enorme summer han tjente, på og kjøbe kunst og antikviteter.
Bjørn Wiinblad var elsket og beundret av alminnelige mennesker, men noen ganger litt foraktet av eliten.
SJENERØS OG USNOBBET
Noen ganger ble Bjørn Wiinblad anklaget for manglende selvkritikk, men med hele sin lekende og usnobbede tilgang til oppgavene, var det alltid en ekte begeistring for oppgaven som drev ham.
Han sa ja til å utsmykke norsk/amerikanske cruiseskip, juleplatter, spillekort og Shakespeare forestillinger med samme åpne sinn og bevisthet som å glede med det han gjorde.
Sjenerøs på alle måter - slik levde han det meste av sitt liv. Bjørn Wiinblad ligger begravet på Søllerød Kirkegård like utenfor København.
Tanken er at det skal innredes som museumshjem, så det igjen kan motta gjester fra fjærn og nær. Dette var Bjørn Wiinblads eget ønske, til det formål ble det opprettet en fond etter han døde.
Det Blå Hus er et sjarmerende trehus som inneholder bolig og verksted. Men det trenger en gjennomgripende restaurering før det kan innredes til museumshjem. Det kan fonden ikke klare alene, og da den fremtidige driften av museet er kostbar, håper man på hjelp utenifra. Ennå er ikke noe fastlagt om hva som skal skje med huset.
Bjørn Wiinblad was born on 20th October 1918 in Copenhagen and was educated at the Royal Academy of Arts in Copenhagen. He first started working with ceramics at the studio of Lars Syberg and set up his own studio in 1952,. His association with Nymølle Fajance Fabrik started in 1946, in 1976 with the company facing closure he took over ownership, the company continued to produce his designs until its closure in the 1990's. His association with Rosenthal Porzellan AG started in 1956 and he has produced ceramic, glass, silver and furniture designs for them. His work is exhibited in museums throughout the world and he has won many medals and awards.
Over the years Bjørn Wiinblad has worked in a multitude of mediums including ceramics, glass, silver, furniture, poster design, book illustrations, stage and costume design, tapestries, textiles and ceramic decorations for hotels and restaurants in Japan, USA and UK.
Bjørn Wiinblads work is based on music and the joy of life, over the years there have been many unique talents in the art world many masters of their own subject. Bjørn Wiinblad is among that small elite group who's talent covers a multitude of subjects and who are masters of them all. Tusenkunstneren Bjørn Wiinblad (1918-2006), utdannet på Kunstakademiets grafiske skole fra 1940 til 1943, han hadde eget keramisk verksted fra 1952. Han illustrerte bøker, tegnet plakater, designet gobeliner og store keramiske utsmykninger og laget sceografi til revy, skuespill, opera og ballet, bla. til ballettene ‘Svinedrengen’ og ‘Nøddeknækkeren’ på Det Kgl.Teater.
Mange av Bjørn Wiinblads ideer oppsto i hans atelier i Det Blå Hus. Her laget han tegninger og plakater og her laget han sine utførlige forlegg til scenografi til balletter som ble oppført på teatere over alt i verden.
Stuen i andre etasje står som om Bjørn Wiinblad nettopp er gått ut. Her ligger bøkene hans ennå framme, mens bildene står langs veggen. Det er tanken, at Det Blå Hus skal stå som et minne om hvordan den folkekjære kunstner bodde og arbeidet.
Bjørn Wiinblad var en allsidig kunstner som arbeidet med keramikk, glass, porselen, gobelin, skulptur, tekstiler, emballasje, bokomslag, illustrasjoner – for bare å nevne noen av dem. På de tre bordene i den store grønne stuen står en utstilling med verker fra hans tidlige produksjon. På reolene, som har bladgull på bakveggen, står deler av en stor kinesisk keramikksamling.
Bjørn Wiinblad hadde en stor forkjærlighet til kinesisk porselen, som han fant meget inspirerende i sitt arbeide. Han kjøpte det like mye på grunn av formen som på grunn av dekorasjonen. På bordet i det lille karnappet står en oppstilling med krukker, fater og en enkel kanne.
Slik kunne spisebordet i Det Blå Hus se ut i Bjørn Wiinblads tid, innen bordet ble dekket ordentlig. Det var et typisk uttrykk for Bjørn Wiinblads overskudd å gjøre så mye ut av – en lunch til to!
Spisestuen er holdt i blått og hvitt og fylt med kinesisk porselen, som gjennom alle år inspirerte Bjørn Wiinblad i hans keramiske arbeider. På vegger og gulv, i vitrineskapet og på det lille rokokkobordet, overalt står det kinesisk porselen. Taket er i de samme farger, men her er det dekket med Bjørn Wiinblads egne fliser.
Har du gode ideer til hvordan museet kan bli til virkelighet, kan du henvende deg til fondens styreformann advokat Peter Grubert pg@jpb.dkKilde: Antik & Auktion
Lysestaker
"De fire årstider" kan kjøpes mange steder.
Lysestake - Rytter - kan kjøpes hos DPH Trading
"Dame med fugl"
Bjørn Wiinblad hadde mange utstillinger rundt i verden, men orginalarbeidene var stort sett ikke til salgs. Han hadde sin første utstilling med håndkolorererte litografier i Tokyo i 1989. Han var 70 år før han begynte å selge sine originale tegninger og håndkolorerte litografier, så dette er en ganske ukjent side av ham.Flisedesign
Bjørn Wiinblads fargekart
Fliser designet av Bjørn Wiinblad kan du kjøpe hos www.meiweb.dk
Bjørn Wiinblad er kjent i en stor del av verden for sine florlette, eventyraktige tegninger, som ofte har funnet plass på alt fra tekstiler og platter til bøker. Men fremfor alt var han plakatkunstner. Han hadde en helt fantastisk produksjon av plakater, det var det arbeide som lå hans hjerte nærmest. På www.posterland.dk kan du kjøpe posters av Bjørn Wiinblad.
PLANT A TREE FOR EVERY CHILD
Mange av oss over en viss alder kan på en brøkdel av sekund spotte hans design. I 60-årene og 70-årene var hans askebegre, figurer, platter, vaser og mye annet å finne i nesten alle hjem. Senere ble tingene hans satt bort, men nå betaler en ny generasjon mange penger for hans kunst på loppemarkeder og i antikvitetsbutikker.
MEST SOLGTE DANSKE KUNSTNER
Også internasjonalt fikk hans frodig og fabulerende stil gjennomslagskraft. På verdensplan ble han den mest solgte danske kunstner i historien - kanskje bortsett fra H. C. Andersen.
Bjørn Wiinblads myldrende dekorasjoner i en stil som persisk ornamentikk var alltid variasjoner over de samme motiver: haremskvinner med mandeløyne, små menn med danseben på karruselhester, og damer som går rundt med levende blomster i hatten.
Han jobbet med alle tenkelige materialer: leire, porselen, glass, stof og sølv. Han arbeidet med scenografi, plakater, gobeliner, bokillustrasjoner, gavepapir, julepynt, matbokser og broderimønstre.
ALMINNELIGE MENNESKER
Bjørn Wiinblads stil hadde et grenseløst drag på alminnelige mennesker. Han var en kunstner som fylte butikkene med sin kunst. Fra de fineste butikker på strøket i verdens storbyer til små butikksvinduer i de minste danske provinsbyer.
Hans plakater og keramikk er representert på museer i de nordiske land, på Museet for Moderne Kunst i New York og andre amerikanske museer og på Faenza i Italia, som er et verdenssentrum for keramikk.
Bjørn Wiinblads alltid brusende produksjon gikk til alle sider og i alle retninger. Han ville gjerne at mange likte det han laget. Det ble noe av et problem i hans liv. Ikke for ham selv, men for andre. Det begynte allerede i 1946, da han ble tilknyttet Nymølle Fajancefabrik. Hans akademi-kammerater spådde ham i fortapelsen, og var overbevist om at han hadde solgt seg til Mammon.
POPULARITET OG KVALITET
- Mange er så redd for at det ikke kan være noen forbindelse mellom popularitet og kvalitet. Men det er en tankegang som jeg overhodet ikke kan følge, har Bjørn Wiinblad sagt.
Bjørn Wiinblad var født i København og var som sin far typograf. Han skiftet raskt blyet ut med papir og leire. Han gikk på kunstakademiet, hvor Aksel Jørgensen lærte ham å male. Senere lærte Lars Syberg ham å forme. Først brukte han lærdommen som teaterdekoratør og avslørte sin fargeglede og kjærlighet til persisk ornamentikk.
INTERNASJONALT GJENNOMBRUDD
I 1946 ble han tilknyttet Nymølle Fajancefabrik og skapte en serie fajanse i kobbertryksteknikk som ennå er i produksjon. Han fikk eget verksted i 1952 og to år etter internasjonalt gjennombrudd som keramiker med en utstilling i New York.
I 1956 fikk han en nøkkelposisjon som sjefsdesigner og kunstnerisk konsulent for det store vesttyske porselens- og glassfirma Rosenthal, samtidig med at han påtok seg ambisiøse dekorasjonsarbeider på flere kontinenter. I årene fram til 2006 designet Bjørn Wiinblad alt fra porselensservicer, krystallglass, vaser, keramikk, bestikk til møbler for Rosenthal.
Bjørn Wiinblad tegnet sine første plakater i 1947 og var etter dette knyttet til den amerikanske ambassaden i Paris som plakattegner i et år. Han har tegnet 1001-natt plakater og i 1981 tegnet han Tivoli-plakaten med Harlekin og hele haven på et fat.
GOBELINER TIL WTC
Han har tegnet dekorasjoner og kostymer til revy, skuespill, ballet og opera, bla. til Svinedrengen, Livjægerne på Amager og Nøddeknækkeren på Det Kgl. Teater, til forestillinger på Pantomimeteatret i Tivoli, Svenska Riksteatern og Dallas Theater.
Utover det har han framstilt store keramiske utsmykninger til restauranter og hoteller i Japan og USA, og i 1970-73 skapte han skabte de store Scheherezade gobeliner til World Trade Center.
Bjørn Wiinblad har vært illustrator ved Nationaltidende. Han utga børnebøker med egen tekst og tegninger og illustrerte 1001-natts eventyr som ble utgitt av tre danske forlag i fellesskap.
Bjørn Wiinblad var sin tids største dekorative kunstner, og innenfor det dekorative håndtverk inntok han en enestående internasjonal posisjon.
Hans verker finnes i ikke bare i tusener, men millioner av hjem over hele verden. Man kan se høydepunktene i hans arbeider på store museer som Victoria and Albert Museum i London, Museum of Modern Art i New York og naturligvis på Kunstindustrimuseet i København.
UENDELIG STRØM AV INNFALL
Prakt og mangfoldighet var et mantra i Bjørn Wiinblads liv og kunst.
Hans personlighet og hans talent var en uendelig strøm av innfall styrt av en musikalitet i sinnet, som fikk ham til å komponere i former og farger, som nok var umiskjennelige, men alltid hadde appel til den spontane livsglede og aldri gjorde krav på å bli oppfattet som dypsindig kunst.
Bjørn Wiinblad dekorerte med en formsans og fargerikdom, et lettsind og en lystighet som ikke bare bygget på naturtalentet som tegner, men også på en orginal fargesans, en akademisk skolering og et håndtverksmessig begrep om materialene fra lerret til papiret.
MUSIKALSK MENNESKE
Bjørn Wiinblad var ved siden av sine mange talenter også et naturlig, musikalsk menneske med habile evner ved flygelet, hvor han i sine beste år, var leveringsdyktig i en Mozart sonate på et av de gamle instrumenter, han kjøpte.
Han var samler av Guds nåde og brukte mange av de enorme summer han tjente, på og kjøbe kunst og antikviteter.
Bjørn Wiinblad var elsket og beundret av alminnelige mennesker, men noen ganger litt foraktet av eliten.
SJENERØS OG USNOBBET
Noen ganger ble Bjørn Wiinblad anklaget for manglende selvkritikk, men med hele sin lekende og usnobbede tilgang til oppgavene, var det alltid en ekte begeistring for oppgaven som drev ham.
Han sa ja til å utsmykke norsk/amerikanske cruiseskip, juleplatter, spillekort og Shakespeare forestillinger med samme åpne sinn og bevisthet som å glede med det han gjorde.
Sjenerøs på alle måter - slik levde han det meste av sitt liv. Bjørn Wiinblad ligger begravet på Søllerød Kirkegård like utenfor København.
0 comments:
Post a Comment