Ni milliarder kroner er prislappen på "Allure of the Seas", den siste giganten i Royal Caribbean International-flåte. Verdens nest største cruiserederi eies 20 prosent av det norske rederiet Wilhelmsen.
Skipet kommer fra et av verdens mest kjente cruiseverft i Åbo. Tidligere eide Kjell Inge Røkkes Aker Yards verftsgruppen.
"Allure of the Seas" er søsterskip til "Oasis of the Seas", og med 49 cm ekstra på lengden må skipet betegnes som storesøster og verdens største skip. 6296 passasjerer tillegg til et mannskap på 2394 fra 71 land gjør flere norske småbyer rangen stridig.
Klokken 16.18 lørdag 30. oktober lykkes det verdens største cruiseskip "Allure of the seas" å seile under Storebæltsbroen. 64,96 centimeter - ca. fire centimeter fra sikkerhetsmarginen - var det opp til broen, hvor trafikkanter kjørte til og fra Sjælland og Fyn. Skipet har full skorsteinshøyde på 72 meter, men skorsteinen kan senkes til knapt 65 meter.
Etter passering av Storebælt gikk ferden over Atlanteren til hjemhavnen i Fort Lauderdale i Florida. 1. desember starter de ordinære cruise med passasjerer i Det karibiske hav.
Skorsteinen har kostet 12 millioner kroner å konstruere, er laget til engangsbruk. Når skorsteinen senkes reduseres skipets høyde, men fremdeles er det nesten to meter for høyt til å komme under broen. Derfor sørger kapteinen for at skipet går for nesten full maskin når broen skal passeres. Da går skipet dypere i sjøen. Dessuten skjer passeringen ved lavvann.
Alle disse foranstaltningene gjorde at skipet lørdag seilte en meter under broen. Det som i utgangspunktet ble sett på som en fysisk umulighet ble gjennomført akkurat som planlagt.
Flere tusen hadde valgt å bruke en fin høstlørdag til å se på kjempeskipet. Flest var samlet rundt Korsør, hvor strender, moloer og spissen på Halsskov trakk mange nysgjerrige tilskuere.
Hele dagen hadde solen strålt over havnebyen ved Storebælt, men kort tid før cruiseskipet skulle dukke opp i horisonten, trakk en dis over Storebælt og sløret inntrykket.
0 comments:
Post a Comment