Kunst kan være rask, som David Hockney, som lager iPad malerier, flyktig som Shepard Faireys veggmalerier, eller skapt av alle andre enn kunstneren selv, som Damien Hirst, som har en mindre hær av assistenter til å hjelpe seg.
Og så er det kunstnere som den 54-årige Karen Bit Vejle, som er alt det motsatte. Hun klipper kunstverker med en bitte liten broderisaks.
Art can be fast, like David Hockney, who creates iPad paintings, fleeting which Shepard Fairey murals, or created by anyone other than the artist himself, like Damien Hirst, which has a small army of assistants to help him.
And then there are artists like the 54-year-old Karen Bit Vejle, which is all the opposite. She cut artwork with a tiny embroidery scissors.
Psaligrafi, kunsten å klippe i papir, er en sakte og sjelden kunstnerisk disiplin som kun få utøver i dag. Gjennom mere enn 35 år har Karen Bit Vejle` papirklipp utviklet seg fra små gækkebrev (påskebrev/snøklokkebrev) til store kompliserte papirklipp. Hun har utviklet sin egen helt personlige teknikk, symbolverden og unike stil innenfor denne kunstform, og er i dag én av de dyktigste psaligrafer i Skandinavia. Hennes fantastiske papirklipp er skapt i ét stykke papir og klippet utelukkende med saks - du må se dem før du tror det! En av hennes venner oppdaget papirklippene for noen år siden, og i 2008 hadde hun publikumsrekord i Norge.
Psaligrafi, the art of cutting paper, is a slow and rarely artistic discipline that only a few performers today. Through more than 35 years, Karen Bit Vejle` paper clips have evolved from small Easter letter/snowbell letter (gækkebrev) to large, complex paper clips. She has developed her own very personal technique, world of symbols and unique style in this art form, and today she is one of the most talented paper cutters in Scandinavia. Her wonderful paper clips are created in one piece of paper and cut exclusively with scissors - you have to see them before you believe it!One of her friends discovered her paper clip a few years ago, and in 2008 she has the public record in Norway.
Karen Vejle, som kom til å bli kalt Bit, fordi hennes sjalu eldre bror ga henne det kallenavnet, er født i 1958 i Ejby på Fyn, før hun flyttet med sin familie til Brovst i Nordjylland da hun var 1 ½ år gammel. Da Karen Bit Vejle var 16 år gammel så hun en mann som klippet eventyrsilhuetter av papir i Tivoli i København. Hun gikk rett hjem og fant en saks og papir – siden da har hun ikke lagt saksen fra seg.
Hun begynte å lese dansk på universitetet i Aalb org, men da skjedde det to ting. Dels besøkte hun H.C. Andersens Hus i 1983, dels ble hun invitert til både giftemål og Trondheim i 1985.
Besøket i Odense, til høyborgen for papirklipp, var viktig for Bit. Det viktigste for henne var å se at H.C. Andersen også bare hadde brukt saks til sine klipp - liksom henne selv. Der tok hennes liv en dreining og hun bestemte seg for å ta fri fra studiet og klippe vignetter til brevpapir og konvolutter.
I 1985 flyttet hun til Trondheim i Norge med sin mann, fikk tre barn og arbeidet fram til 2006 som prosjektleder og journalist i NRK. Hun var redaksjonssjef i det norske TV-programmet "Tore på sporet". Et program som det danske TV-programmet "Sporløs" er kopiert etter.Karen Vejle, who came to be called Bit because of her jealous older brother gave her the nickname, was born in 1958 on Funen in Denmark. When Karen Bit Vejle was only 16 years old, she saw a man cut fairytale silhouettes of paper in Tivoli Gardens in Copenhagen. She went straight home and found a scissors and paper - since then she has not put the scissors down.
She began studying Danish at the University of Aalb org , but then there was two things happing. Partly, she visited H.C. Andersen House in Odense in 1983 and partly she was invited to both marriage and Trondheim in 1985.
The visit to Odense , the stronghold of paper clips, was important for Bit. The most important thing for her was to see that H.C. Andersen also had only used scissors to clip his paperclip - like her. The re, her life took a turn and she decided to take time off from studying and cutting vignettes to letterhead and envelopes.
In 1985 she moved to Trondheim in Norway with her husband, had three children and worked until 2006 as project manager and journalist in NRK. She was editorial director in the Norwegian TV program "Tore på Sporet", a program which the Danish TV program "Sporløs" is copied from.
I 35 år var papirklippingen en fritidsbeskjeftigelse, men i 2008 ble hennes første utstilling avholdt i Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim. Der viste hun 69 klipp, skapt gjennom 25 år. Klippene vakte oppsikt. Over 7000 mennesker så utstillingen. Fra 2011 har Bit arbeidet på heltid som kunstner.
For 35 years, the paper clipping was a leisure pursuit, but in 2008, she had her first exhibition in Nordenfjeldske Kunstindustri museum in Trondheim . The re, she showed 69 clips, created through 25 years. The clips attracted attention. Over 7,000 people saw the exhibition. From 2011, Bit has worked full time as an artist.
I 2008 var Bit festspillkunstner ved Vinterfestspillene i Bergstaden Røros. Det 7 meter lange og 1,20 meter høye papirklippet "Sjostakovitsj' 1. pianotrio opus 8" ble laget til denne anledningen.
In 2008, Bit was a festival artist at the Winter Festival in Røros in Norway. The 7 meters long and 1.20 meter high "Shostakovich's 1st piano trio opus 8" was made for this occasion.
From the exhibition "Scissors for a Brush" at Maihaugen in Lillehammer , Norway
Debututstillingen, "Med saksen som pensel", er siden 2008 vist i et stort antall museer og gallerier i Norge, Danmark, Sverige og Finland. Utstillingene er ikke identiske. Antall verk er det samme, men kunstneren foretar utskiftninger med nye klipp underveis.
From the exhibition "Scissors for a Brush" at H.C. Andersen Museum i Odense, Denmark
Bit` is so talented, that she is the only one who has cut with fairytale writer H.C. Andersen's own scissor.
Papirklipp er noe helt spesielt, man kan ikke gjøre det om, klipper man et eneste klipp feil, må man starte forfra. Men Bit vet hva hun gjør når hun går i gang. Hun er som i et flow.
Bare én ting kan gjøre henne bekymret. Tanken om at den broderisaksen hun lånte som 16-årig fra sin mors syskrin og som hun har klippet med siden den gang, går i stykker. Hun passer veldig godt på den saksen. Hun reiser ikke lenger med den, for hun tør ikke sjekke den inn på flyplassene mer. Hun har en Fiskars reisesaks, men hennes mors saks reiser hun bare med hvis hun kjører bil. Den må ikke forsvinne. Så skulle det være noen som har en saks av samme type liggende, hører Karen Bit Vejle gjerne om den (Du kan se saksen på nederst på siden). Det er stadig mye som skal klippes. Langsomt, omhyggelig, klipp for klipp.
Paper clips are something very special; you can not do it over. If you cut a single clip wrong you must start all over. But Bit knows what she does when she goes running. She is like in a flow.
Only one thing can make her worried.The idea that the embroidery scissors she borrowed as 16-year-old from her mother's sewing basket and which she has cut with ever since, falling to pieces. She takes good care on that scissor. Today she doesn’t longer travels with it, for she do not dare check the scissors into the airports. She has a travel Fiskars scissors, but her mother's scissor she has on travels only if she is driving. It must not disappear :) So if there should be someone who has a scissor of the same type, Karen Bit Vejle will be happy to hear about it (You can see the scissors on the bottom). It is constantly much to cut. Slowly, carefully, cut for cut.
Only one thing can make her worried.
From the exhibition "Scissors for a Brush" at Kalmar Castle in Sweden
From the exhibition "Scissors for a Brush" at Kalmar Castle in Sweden
Karen Bit Vejle` kunstverker tar tid – både å oppleve og skape. I motsetning til det meste annet i verden er det å skape et papirklipp et stille arbeide, som det tar tid å lære, planlegge og utføre. Hun finner mye inspirasjon i musikk - både rock, klassisk og jazz. Den musikalske interessen har også ført henne sammen med Åge Aleksandersen. Klippet, som hun laget til platecoveret han kom med i anledning av sin 60-års fødselsdag, er i dag så populært, at flere har bedt om å få tatovert det på skulderen. Du kan se mer om Karen Bit Vejle på www.papercutart.no
Karen Bit Vejle` art takes time - both to experience and create. In contrast to most other things in the world, creating a paper clip a silent work, as it takes time to learn, plan and execute.
Bit find lots of inspiration in music - both rock music, classical and jazz. The musical interest has also brought her together with Åge Andersen. The clip, which she created the album cover he made on the occasion of his 60th birthday, is now so popular that several requests to get tattooed it on their shoulder. You can see more about Karen Bit Vejle on www.papercut.no
I 2012 hang Bit` papirklipp i butikkvinduet til Hermès’ i København og Oslo. Det var en hyllest til dem som med dyktighet og kjærlighet til detaljen bidrar med skjønnhet i verden. Kunstverket består av 1,2 millioner klipp og måler 4.6 meter, det tok 9 måneder å lage. Bit kaller arbeidet sitt "slow-art".
En liten broderisaks er hennes eneste verktøy og materialet er en rull på ti kilometer 20 grams papir fra Hurum Paper Mill. Arbeidene hennes formes ut av ett stort sammenhengende stykke papir som brettes én, to og tre ganger og klippes utelukkende med saks. "Bare pyser bruker kniv" sier hun.
In 2012, Bit` paper clips hangs in Hermès' shop window in Copenhagen and Oslo. It was a tribute to those with skill and love of detail contributes to the beauty of the world. The artwork consists of 1.2 million cut and measures 4.6 meter, it took 9 months to make. Bit calls her work "slow art".
A little embroidery scissors is her only tools and materials is a roll of ten kilometers with 20 gram paper from Hurum Paper Mill. Her work formed out of one large piece of paper folded once, twice and three times and cut exclusively with scissors. "Only wimps use the knife," she said.
Bit` store men lette papirklipp henger rammet inn mellom glassplater og er tilsatt forunderlig musikk som lyder som saksofon og saks. Det er symboler, myter og eventyr, som ligger bak hennes store verker som hun lagrer under gulvteppet i stuen.
Bit` large but lightweight paper clips hangs framed between glass plates and are added wondrous music that sounds like the saxophone and scissors. It is symbols, myths and fairy tales, which are behind her great works which she store under the carpet in the living room.
29. may 2013 - 16.june 2013 - NORDIC HERTITAGE MUSEUM, SEATTLE , USA
25. january 2014 - 25.may 2014 - THE TURNBLAD MANSION, MINNEAPOLIS , USA
See more exhibitions here
Bit made a papercut for the famous Norwegian composer Aage Aleksandersen at his 60th birthday in 2009. The cut was used to decorate CD package cover and songbook as well as logo for his roadshows.
Papercuttings for a product line of Porsgrund
Papercuttings for a product line of Porsgrund
Karen Bit Vejle har skapt et bredt arrangement av papirklipp for en produktserie fra Porsgrund Porselensfabrikk. Papirklippet dekorerer et middagsservise med navnet Zeleste og er laget i fint hvitt porselen. Papirklippet er overført til porselenet ved hjelp av en silketrykksteknikk og så er det brent inn i porselen. Du kan kjøpe det vakre serviset her.
Karen Bit Vejle has created a wide arrangment of papercuttings for a product line of Porsgrund Porselain Fabric. The papercut decorated dinner service called Zeleste is made in fine white china. The papercuttings are transfered to the porselain by using a silk-screen printing tecnique and then it is burned into the porcelain. You can buy the beautiful china here.
Bit har laget det populære Tornerose design for Røros Tweed som er den eneste produsent av tepper og designer pledd i Skandinavia. Råmaterialet for Røros Tweed produkter er hovedsakelig norsk ull og bedriften er kjent for produkter med høy kvalitet og innovativ design. Du kan kjøpe Røros Tweed her.
Bit has made the popular Rose design for Røros Tweed which is the only producer of blankets and designer plaids in Scandinavia, The raw material of Røros Tweed’s products is mainly Norwegian wool and the company is known for products with a high level of quality and innovative designs. You can buy Røros Tweed here.
I Norge brukes har vi tradisjon med dåpsteppe som følger barnet fra vugge til grav. Karen Bit Vejle har skapt et dåpsteppe med motiv inspirert av Nidarosdomen og med symbolikk fra dåpen. Pleddet er 95x135 cm, og de nøytrale fargene gjør at det passer fint til både gutt, jente og til et hvert interiør. Pleddet er produsert i samarbeid med Røros Tweed og er laget i 100% ren, norsk ull.
In Norway we have tradition with baptism blanket that follows the child from cradle to grave. Karen Bit Vejle has created a baptism blanket with motifs inspired by the Nidaros Cathedral and the symbolism of baptism. The blanket is 95x135 cm, and the neutral colors make it fit nicely for both boy, girl and to any interior. The blanket is produced in collaboration with Røros Tweed and is made of 100 % pure Norwegian wool.
Online store where you can order Bit` papercutart.Online store where you can order Bit` papercutart.
H.C. Andersen` siccors and Karen Bit Vejle` siccors.
Papirklipp heter også psaligrafi, som betyr å tegne med saks… Denne kunstarten har vært kjent i over 1000 år, og de første klipp er sporet til Kina. Fra Kina kom psaligrafien til Europa på 1500-tallet, da handelen med orienten tok fart. De rikt detaljerte klipp fra Kina inspirerte fram europeiske kunstnere gjennom flere hundre år. Papirklippet ble særlig brukt i religiøse sammenhenger, både i den mosaiske og den kristne tro.
Symbolikken preger stadig mange av de europeiske papirkunstnere, men her er de danske kunstnere en stor unntagelse, kanskje under innflytelse av H.C. Andersens kjente papirklipp, hvor man tydelig kan se Andersen bruke sin fantasi i den verden han lever i.
Psaligrafi kalles for ”de fattiges kunst”, fordi de fleste hadde nok råd til en saks og et stykke papir.
Som bildekunst er papirklippet nært beslektet med tresnittet og linoleumssnittet. Det blir ofte forvekslet med disse kunstarter.
Gjennom tidene har papirklippet hatt sine opp- og nedgangstider. I dag er det en liten gruppe psaligrafer i Skandinavia som prøver å få sin kunst anerkjent på samme nivå med all annen kunst, de kaller seg Papirets Kunstnere.
Paper cutting is also called psaligrafi, which means drawing with scissors ... This art form has been known for over 1000 years, and the first cut are tracked toChina . From China came paper cuts to Europe in the 1500s, when trade with the Orient took off. The richly detailed clips from China voted European inspired artists for centuries. Paper clip was used especially in religious contexts, in both the Mosaic and the Christian faith.The symbolism are increasingly characterizing many of the European paper artists, but here are the Danish artists a big exception, perhaps under the influence of H.C. Andersen's famous paper clips, where you can clearly see Andersen use his imagination in the world he lives in.
Previous the paper cutting was called the "the poor peoples art", because most people had enough to afford a scissors and a piece of paper.
As pictorial art, the paper clip are closely related with woodcut and linoleum cut. It is often mistaken with these art forms.
Over time, the paper clip had its ups and downturns. Today there is a small group paper cutters inScandinavia trying to get their art recognized on the same level with any art, they call themselves The Papers Artists.
Psaligrafi kalles for ”de fattiges kunst”, fordi de fleste hadde nok råd til en saks og et stykke papir.
Som bildekunst er papirklippet nært beslektet med tresnittet og linoleumssnittet. Det blir ofte forvekslet med disse kunstarter.
Gjennom tidene har papirklippet hatt sine opp- og nedgangstider. I dag er det en liten gruppe psaligrafer i Skandinavia som prøver å få sin kunst anerkjent på samme nivå med all annen kunst, de kaller seg Papirets Kunstnere.
Paper cutting is also called psaligrafi, which means drawing with scissors ... This art form has been known for over 1000 years, and the first cut are tracked to
Previous the paper cutting was called the "the poor peoples art", because most people had enough to afford a scissors and a piece of paper.
As pictorial art, the paper clip are closely related with woodcut and linoleum cut. It is often mistaken with these art forms.
Over time, the paper clip had its ups and downturns. Today there is a small group paper cutters in
0 comments:
Post a Comment
Click to see the code!
To insert emoticon you must added at least one space before the code.