Saturday, July 30, 2011

TIMBER HOUSE BY THE SEA

Det fredelige lille rommet er innredet med nyanser av hvitt. Skrivebordet, brettbordet og lampe er arvegods fra den norskfødte eierens familie. Den lille gustavianske stolen er kjøpt på auksjon. Lenestolen og enkle bomullsgardiner er fra Ikea.
I stuen får man en gustaviansk følelse. Såvel stolene som sofaen med utskårne vanger og nytt stoff er gustavian­ske. Den gullmalte gulvklokken fra 1800-tallet er kjøpt på auksjon i Norge. Men eieren tror at den opprinnelig kommer fra Bornholm.
Nyanser i grønt, grått og hvitt gir innredningen et rolig inntrykk. Det store tallerkenhyllen fikk eieren i gave av antikvitetsbutikken Atelier Sep­tem­ber i København der hun er en tilbakevendende kunde. Fatene er det klassiske Musselmalte fra Royal Copenhagen.








Den gamle rotting­stolen står på engen utenfor huset.
Med torv og lysende kornblomster på det flate taket ligger tømmerhuset på den grønne engen. Utsikten over Kattegat føles uendelig, og tilfluktstedet fra bylivet er like fredelig som man kan ønske seg.
Sources: Sköne Hem

Friday, July 29, 2011

ARVE TOLLAN PAINTS WITH CARDING, COMB AND WOOL

The artist Arve Tollan has created his own figurative language with the nature as inspiration. He has studio and gallery in Nøtterøy.
With sheep wool and comb as the main material and carding the palette, he conjures up images with soft lines in wool. The wool he uses are significantly from Gotland, Iceland and Norway.
Using his unique artistic technique he conjures up beautiful subjects that enthrall, which are inspired by Norwegian nature. It is the particular the special depth experience the wool structure provides that makes his art so vibrant.
Apart from wool, Arve Tollan also use weathered iron, grout, stone, glass, wood and other natural materials in his paintings.
Arve Tollan was voted to this year's Norwegian artist in 2010. He has had numerous exhibitions both in Norway, Europe and also in New York.

Kunstneren Arve Tollan har skapt sitt eget billedspråk med naturen som inspirasjonskilde. Han har atelier og galleri på Nøtterøy.
Med saueull og kam som hovedmateriale og karde som palett, tryller han fram bilder med myke linjer i ull. Ullen han bruker er vesentlig fra Gotland, Island og Norge. 
Ved hjelp av sin særegne kunstneriske teknikk maner han fram vakre motiver som bergtar og som er inspirert av norsk natur. Det er særlig den spesielle dybdeopplevelsen ullstrukturen gir som gjør hans kunstverk så levende. Teknikken har kunstneren selv utviklet gjennom mange år.
Utover ull, bruker Arve Tollan også forvitret jern, støpemasse, stein, glass, tre og andre naturmaterialer i sine malerier.
Arve Tollan ble kåret til årets norske kunstner i 2010 og har hatt en rekke utstillinger både i Norge, Europa og også i New York.

Galleri Arto v/Arve Tollan
Herstadveien 10
3140 Borgheim
Norway
Tlf: +47 3332 1295








Thursday, July 28, 2011

Wednesday, July 20, 2011

A SMALL PROVENCE NORTH OF COPENHAGEN

Bare den typisk danske hagen avslører at vi befinner oss i Danmark og ikke i Sydfrankrike, hvor alt fra husets takstein til møblene innenfor er hentet. Et rustikt langbord dominerer spisestuen, hvor det er flere dører og store vinduspartier til hagen og frilagte tegl på taket.
Fra den orginale, franske hoveddøren trår man direkte inn i den store stuen, som ligger i åpen forbindelse med kjøkkenet. Store sandsteinsfliser med tydelige fossiler binder alle rommene sammen i første etasje. Alle veggene er grovpusset og patinert med limfarge i lyse nyanser. Møblene er franske fund fra Luberon. De to grand danoiser Romulus og Diva har lagt seg til rette på flisene.
På bakveggen i spisestuen er det innredet en liten arbeidsplass med langbord og spanske slottsstoler.
Kjøkkenet har paret tegnet og satt opp selv. Det markerer seg i huset med sitt enkle og moderne design.
Der er langt fra det slitte, gule husmannsstedet som eierene først overtok, til den sandpussede provencevillaen som paret har skapt i dag! De studerte de typiske middelhavshusene fra 1200-tallet i årevis og har hentet både hjelp fra franske håndtverkere og byggematerialer i Frankrike.
Huset som det så ut før forandringen.
Det store badet i andre etasje med murt og pusset dusjnisje, håndmalt emaljebadekar på føtter og en orginal fransk håndvask i stein, som alt forhandles av Luberon. De grålige marmorklinkene har badets støvete jordfarger.
I andre etasje kan man se de frilagte bjelkene, og her oppe har familien har soverom. Trappen fører opp til en liten hems hvor overlysvinduene gir overnattende gjester en titt til stjernene.
Trappen ble i først utført i betong, men den konstruksjonen var alt for tung og lite harmonisk, så derfor ble det laget en ny og lettere trapp i tre med et gammelt gelender av jern, som eieren har tilpasset og sveiset videre på.

Støpejernsmøbler og pergolaer står ute i hagen til de får en ettertraktet rustikt patina, før de blir lakket. Butikken Luberon er oppkalt etter det område i Provence, som eierene av huset bodde før de flyttet tilbake til Danmark.
 
Paret henter og importerer selv gamle og nye møbler, vasker, badekar, fliser og byggematerialer i Frankrike og setter dem i stand. Støpejernsmøbler og pergolaer står ute i hagen til de får en ettertraktet rustikt patina, før de blir lakket.
Sources: Bo Bedre

Monday, July 18, 2011

IT'S CERTAINLY NOT MUCH MORE CLASSICAL AND BEAUTIFUL THAN THIS...

Det er varmt vann i utendørsdusjen og den brukes derfor daglig hele året rundt – også etter en løpetur. Privatlivet er sikret ved en dekorativ, rund nisje bygget av tynne trestammer. 
Det blir visst ikke mye mere klassisk og idyllisk enn dette. Huset er en tradisjonell patriciervilla fra 1916. Den ytre restaureringen er tro mot husets type og byggeperiode. Gresset holdes nede av Mini Magnus – som den selvkjørende gressklipper kalles av husets to døtre.
Huset ligger høyt med utsikt over villabyens tak – noe man særlig merker fra det luftige soverommet. Den runde og lyse karnappen leder tankene i retning av et observatorium eller – som mannen i huset syns – broen på et skip. Det innebygde skapet har han selv laget.
Det er tenkt nøye over arbeidsganger og plaseringen av de forskjellige funktioner på kjøkkenet, som er husets sentrum. Hvitevarene har fått sin egen vegg, mens kjøkkenøya på den siden som går mot spiseavdelingen, inneholder alt som blir brukt i det daglige.
Den innebygde peisen er på samme tid både framtredende i rommet og dyktigt innpasset. Den er etablert i den gamle skorsteinen. Hva man ikke kan se her, er at peisen har “vinduer” i to sider, så ilden kan nytes fra spisebordet såvel som i selve kjøkkenet.
Skapet med sjalusidøren er tenkt som diskret skjulested til stikkontakter og elektrisk vannkjele. Altså de tingene som er greie å ha for hånden, men som man helst ikke vil se på.
Sjakkruter er som regel svarte og hvite men husets frue syns det ble for hardt i uttrykket i entreen. Hun malte i stedet gulvet i en brun nyanse som heter Cuba-brun. Den passer godt sammen med det vakre konsollspeilet og gelenderet i mahognitre. Det fine spejlmøbelet er et arvestykke.

Lampen over spisebordet er resultatet av en kreativ fusjon: Det ytre skallet er et moderne kjøp og prismelysekronen inni er et arvestykke. Den er gått på omgang i familien gjennom tyve år og ankom i en pappkasse – som samlesett. Ingen hadde fram til da klart å rekonstruere den. Verdenskortet på veggen er en Wallsticker fra Ferm som heter World Map. Med barn i huset har det fått en pedagogisk funksjon.
Enkelhet og symmetri i den ene stuen er brudt av feminine puter sydd av gamle duker. Sofaen er en Ektorp fra Ikea. Om vinteren får den svart trekk for å forandre det lyse uttrykket litt. Taklampen er satt opp rett under taket. Den svarte fargen som går igjen i det blanke bordet fra Multiform, skaper balanse. Kobberfatet på gulvet er en antikvitet – og vakkert til oppbevaring av magasiner. De to stålampene har mannen i huset selv laget.
Da paret kom til badet i deres lange renoveringsprosess, rev eieren alt ned – bokstavelig talt. Her var det ikke noe tilbake – hverken vegger eller tak. Det sto som et bilde på hans perfeksjonisme da rommet måtte bøte med livet, fordi vinduet satt 20 cm for lavt. Den operasjonen forlenget prosjektet med tre måneder, men til gjengjeld ble resultatet presist som han ønsket. Det store overlysvindu gir ekstra mye lys i rommet og et spesiallaget trekantet vindu gir også ekstra lys og utsikt. Interiøret er fra Multiform og møblet fortsetter over langs toalettet og skjuler på den måten installasjonene.
Som et eksempel på ekteparets grunntanke om, at ting ikke bare skal være vakre å se på, men også ha en funksjon, står bikuben på terrassen. Etter biene flyttet ut, er putene til havemøblerne flyttet inn og ligger dermed beskyttet for vær og vind.
Sources: Bo Bedre

THE SEAGULL HOUSE

Det koselige skiltet med måken som er malt på et stykke drivved har tilhørt huset i 30 år.
Måkehuset har alltid hatt samme røde farge, som står i vakker kontrast til de grønne omgivelsene. Trappesteinen er hugget i ét stykke granitt.
Landskapet rundt Måkehuset har forandret seg gjennom husets lange levetid. Hvor det tidligere var utsikt til havet, ligger nå huset i le av grønne marehalmsdyner. Det lille uthuset ble bygget i 1970-årene og inneholder grovkjøkken og et gjesterom, som kalles "det lille vaskeriet".
Bak den høyeste sanddyne rundt Måkehuset bruser Vesterhavet.
De lyserøde pelargoniene i leirpotter er vakre mot husets røde fasade.
Der hører ingen egentlig hage til huset, men en gårdsplass med fliser og brostein omkranset av plankegjerde ut til sanddynene.
De karakteristiske "griseøyevinduene" henter lyset inn til bordet av furutre i spisestuen. Slagbenken er trekt med klassisk, stripete olmerduk. Noe lignende kan kjøpes hos museumstekstiler.dk.
De solgule sofaene får rødt trekk på om vinteren. Begge farger står flott til det grønne taket i stuen.
Det blå kjøkkenet er praktisk innredet med en ekstra arbeidsplass ved trebordet på hjul og en mindre spiseplass ved vinduet. Akvarellene er malt af husets eier.
I et kjøkkenhjørne er der blitt plass til en liten kontorplass med åpne hyller over som er fylt med porselen, glass og kokebøker. Blå detaljer som opalin glasslampen og stolputen spiller sammen med de blåmalte karmene og taket.
Ekte hytteidyl med grønne glass og små treskip i vinduskarmen. Her ved den lyse vinduesplassen flankerer to flettestoler et skjønt, gammelt trebord med en gammel fransk magasinholder under.
På stranden rundt måkehuset er det bløt sand så langt øyet rekker.
Terrassen mot vest er rustikk innredet med et stort bord laget av drivtømmer og terrassegulv av gamle jernbanesviller.
Sources: Bo Bedre