Thursday, June 30, 2011

THE HOUSE UNDER THE BEECH TREE

Hvit pusset fasade er kjennetegnet for denne villaen fra 1912. Den klassiske, fine brosteinsbelegging i varierede nyanser og en beplantning med lavendler og rosebusker gir en ro som byr gjester velkommen. Den avslappede stemningen står i sterk kontrast til husets mere dramatiske bakside, hvor kvistene er spisse og fasadene er kledd med tre som er malt svart.
Terrassen i mahogni omslutter et fredet kjempestort bøketre, som gir god skygge til sitteplassene.
Den vakre peisestuen er lys og rommelig med klassisk peis og makelige sitteplasser. Det originale plankegulvet er renset, fått nye fuger og malt hvitt. Det mørke vinduene er en flott kontrast til det hvite.
Karnappstuen brukes til lesing og hygge. De mørke skinnmøblene gir en god kontrast til den lyse stilen. Rommet får særpreg av rådyret “Jørgen” på veggen.
Spisestuen er som resten av huset innredet med en blanding av gammelt og nytt. Den mørke kommoden står i modig kontrast til de franske Tolix-metallstolene. Det helt enkle, hvite border er tegnet og bygget spesielt til den smale spisestuen.
Den gamle entreen, det tidligere kjøkken og et rom er slått sammen til dette lyse, nye kjøkkenet med utgang til hagen. Alle sider, nisjer og hyller er utformet i mdf-plater og malt. Den åtte cm tykke bordplaten er av elmetre, og kjøkkenets form er et gammeldags rammekjøkken i en dagens fortolkning med "stålsko" nederst på de loddrette inndelingene. Lampene gir rommet et streif av råhet.
I den nye entreen ligger det marmor som også går igjen på badet.Entreen har innbygd vinkjøleskap.
Badet oser av godt håndtverk. Golvet i dusjen er bare en stor hvit flise, og selve dusjen i taket er en Performing Shower fra Dornbracht. Badekar og toalett er fra Flaminia.
Det gamle badet har fått en frittstående søyle i gassbetong, kledd med gråmeleret marmor og speil som er spesielt tilskjært og som der passer presist i en 45-graders vinkel. Søylen er designet, så den øverste delen er smalere enn den nederste. Det gir hylleplass til shampoo og annet. Vasken er en marmorkube på 30 x 30 x 30 cm. Dybden utgjør omtrent halvparten av høyden - resten brukes til å skjule vannlås og rør, slik at uttrykket blir rent. Kledningen av tre på vegger og tak er tatt vare på og malt hvitt. Rommet er åpnet opp med en ny dør, slik at utsikten kan nytes fra dusjen.
Sources: Bo Bedre

Sunday, June 26, 2011

GEVIRER PÅ PLATE SELGES! - ANTLERS ON PLATE FOR SALE!


ALLE SMÅ GEVIRER ER SOLGT!

FØLGENDE GEVIR SELGES
1 stk. stort reinsdyrgevir uten plate - Lengde: ca.70cm / Bredde: ca. 62cm - Pris: kr. 1.000,-
Geviret kan avhentes eller sendes med post mot at kjøper betaler forsendelsesomkostninger.
Dyrene er nedlagt fra 1970-årene og frem 1990-årene.
Gevirene er fra forskjellige gods og herregårder, blandt annet Knuthenborg Gods på Lolland i Danmark.
Stort reinsdyrgevir uten plate - lengde: ca. 70cm / bredde: ca. 62cm - pris: kr. 1.000,-

Thursday, June 23, 2011

THE ARTIST & SCULPTOR KELD MOSEHOLM

"The Emperor´s New Clothes" 1998 - Brandts Klædefabrik, Odense
Sier du navnet Keld Moseholm, vil mennesker over hele verden tenke på små runde bronsemenn, som står, går, ligge og sitter, mens de forsøker å gjøre noe vanskelig.

Inne i den store nedlagte skolebygningen som Bente og Keld har restaurert, hersker det unormal orden for et kunstnerhjem. Og utenfor - i atelierene, i gårdshavene, i frukthavene - og på huggeplassene - hersker det alt det fantastiske rotet som en kreativ sjel kunne ønske seg.

Mange av de skulpturer som er blitt sendt fra Fyn til Australien og "Sculpture by the Sea" gjennom de siste 10 år, er blitt solgt. Enten til byer - eller til private samlere. F.eks. slik som nå avdøde prins Rainer av Monaco. Kelds skulptur, "Pige på stol" står i parken rundt slottet i Monaco.
Alvor og Humor er to viktige temaer i bildehuggeren Keld Moseholms kunst. Med underfundig humor dribler har tilværelsens store spørsmål i sine verker, hvor tragikomisk og farse blandes hele tiden, så man vet ikke helt når det ene slutter og det annet begynner. Tilværelsens ulidelige letthet og tyngde speiles i Kelds figurer, som hovedsakelig er i granitt, stål og bronse.

Keld Moseholm Jørgensen er født 26. april 1936 i Freltofte i Nr.Lyndelse og stammer fra Moseholmgården ved Nr. Broby. Keld og hans kone Bente har i mange år hatt sitt hjem i samme landsby hvor min mann og jeg har vår eiendom på Fyn, men bor i dag i Dyreborg ved Faaborg. Da hans bror Mogens ennå er vår nærmeste nabo, er det ikke vanskelig å finne Kelds morsomme skulpturer.

Keld arbeider med naturalistiske skulpturer, særlig kvinnefigurer og barn. Han har siden begynnelsen av 1980-årene arbeidet med skulpturer hvor "de små tykke menn" boltrer seg på forskjellige måter. Den gang endret hans kunst karakter på tre måter: Den ble humoristisk, ironisk og fortellende.

De fleste av Kelds skulpturer framstiller situasjoner som inngår i og forutsetter et narrativt forløp. Hans skulpturer blir til framstillinger av vårt maktbegjær, oppustede selvbilder og ondskap ovenfor andre. Men de framstiller også vår rastløse foretaksomhet og vår dumdristige kasting ut i prosjekter som synes håpløse. Samtidig tillater Keld seg å oppheve tyngdeloven, når "de små tykke menn" er i gang med å løse umulige oppgaver. Hans skulpturer representerer ofte en skrøpelig magi som det er vanskelig å tro på, men som allikevel rammer publikum.
Velkommen til Kelds virkelighet. Den ligner til forveksling noe du kan se i ditt eget speil hver dag.
"Sur une chaise" 1981, Monaco - Keld's daughter sat model for this sculpture
Say the name Keld Moseholm, and people worldwide will think of small round men in bronze, standing, walking, lying down and sitting, while they try to do something difficult.

Inside the large abandoned school building that Bente and Keld has restored, ruling the abnormal order for an artist's home. And beyond - the studios, in the courtyard gardens, fruit gardens - and cut slots - rules that all the wonderful mess that a creative mind could ever want.

Many of the sculptures that have been sent from Funen to Australia and "Sculpture by the Sea" during the past 10 years has been sold. Whether the cities - or to private collectors. Such as the deceased Prince Rainer of Monaco. Keld's sculpture, "girl on the chair" standing in the park around the palace in Monaco.

Serious and Fun are two important topics in sculptors Keld Moseholm's art. With subtle humor he dribbles the big questions of existence in his works, where tragicomic and farce get mixed all the time, so you do not know where one ends and another begins. Existence unbearable lightness and heaviness reflected in Keld's figures, mainly of granite, steel and bronze.

Keld Moseholm Jørgensen was born 26 April 1936 in Freltofte on Funen. Keld and his wife Bente has for many years had their home in the same village where my husband and I have our property on Funen, but currently they live in Dyreborg near Faaborg. When his brother is still our closest neighbor, it is not hard to find Keld's fun sculptures.

Keld works with naturalistic sculptures, especially female figures and children. He has since the beginning of the 1980s worked with sculptures in which "the little fat men" frolicking in different ways. This changed his artistic character in three ways: It was humorous, ironic and narrative.

Most of Keld sculptures depicting situations that are part of and requires a narrative progression. His sculptures are the representations of our desire for power, puffy self-image and malice towards others. But they also manufacture our restless enterprise and our reckless throwing out the projects that seem hopeless. At the same time allows Keld to repeal the law of gravity, when "the little fat men" are going to solve the impossible tasks. His sculptures often represent a fragile magic that is hard to believe, but that still limits the audience.
Welcome to Keld's reality. It is similar to the confusion which you can see in your own mirror each day.
Private Sculpture
Private Sculpture
woman's torso in bronze
"Ladder through stone" 2004
"The Kiss"
Sculpture By The Sea 2008
"The top and the bold" 2002 - Faaborg

"Rolling Pin" 2004 - DGI Byen, Copenhagen
"Rolling Pin" 2004 - DGI Byen, Copenhagen
"Mirroring" 1995 - Sculpture By The Sea in Sydney 2010
Keld Moseholm has received The Balnaves Foundation Sculpture Prize of $60,000, the main prize at Sculpture by the Sea, Bondi 2010 and the most generous sculpture prize in New South Wales.
"to be or not to be" - Sculpture By The Sea in Sydney 2009
"Towards the sea"
 
"The Obelisk" sculpture by Keld & Bente's home on Funen
Woman sculpture in Kerteminde - the model for the sculpture is Keld's wife Bente
"On the staircase"
"Mother"
"Project"
"The Dancers"

Education:
Funen Art Academy, Odense, Denmark, 1958-62
The Royal Danish Academy of Fine Arts, Copenhagen, Denmark, 1965-70

Selection of solo exhibitions:
La Gallerie Art Contemporain, Limoges, France, 1983
Ostholstein Museum, Eutin, Germany, 1989, 1997, 2001, 2005
Gallery Bergman, Stockholm, Sweden, 1988, 1996, 2000
Retrospective Exhibition, Jens Nielsen Museum, Holstebro, Denmark, 1992
Gallery Hermes, Solothurn, Schweiz, 1996
Gallery Bergman, Gothenburg, 1996
Gallery Rasmus, Copenhagen, 1997, 2000
Retrospective Exhibition, TV2, Odense, Denmark, 1996
Gallery Lærken, Amsterdam, Netherlands, 1992, 1996
Heltborg Museum, Denmark, 1998
Telemark Fylkesgalleri, Notodden, Norway, 1998
Gallery Bergman, Malmø, Sweden, 1999
Gallery Thomassen, Gothenburg, Sweden, 2002

Selection of group exhibitions:
Spring Exhibition, Charlottenborg, Copenhagen 1966, 1973
Artist from Funen, Nicolai Kirke, Copenhagen, 1975
Autumn Exhibition, Charlottenborg, Copenhagen 1979
Autumn Exhibition, Den Frie, Copenhagen, 1980
International exhibition of Modern Art, Monaco, 1983, 1989
International exhibition of Humour and Satire, Gabrovo, Bulgaria, 1983, 1989
DanishNorwegian sculpture, Stavanger, 1985
3rd International Exhibition of small sculptures, Castelanza, Italy, 1987
Bildhauergalerie MesserLadwig, Berlin, 1988
”Fynalen”, Brandts Klædefabrik, Odense, Denmark, 1990
ARTHamburg, Germany, 1990,
”Pieces of the Berlin Wall”, Fyns Art Museum, Odense, Denmark, 1991
21st International Biennial, Sao Paulo, Brazil, 1991
”11 Danes in Colonata”, Gallery L Group, Italy, 1991
Summer Culture Exhibition, Jönköping län, Sweden, 1992
Nordic sculptures in Norwegian Nature, Eidfjord, Norway, 1993
Art from Europe, Münster, Germany, 1993
Sculpturebiennial, Toyamura, Japan, 1993
DanishIndonesian exhibition, Jakarta, 1993
OdenseKiev Baku, Baku Art Center, Aserbajdsjan, 1993
Stockholm Art Fair (Gallery Bergman), Sweden, 1993
Gothenburg Art Exhibition Hall with Gallery Bergman, Sweden, 1996
Art Copenhagen, Denmark (Gallery Rasmus) 1995, 2001
The Art Museum, Torshavn, Faeroe Island, 1998
Holland Art Fair, Den Haag, Netherlands, 1999
“Dualitet “ A European Dialoque, Rendsburg, Germany, 1999
”Sculpture by The Sea”, Sydney, Australia, 1999, 2005, 2010
“Tradition and disruption”, “BaneGården” Aabenrå, Denmark, 2000
Agerholm Sculpture Park and Gallery, Denmark, 2000, 2002
Stockholm Art Fair (Gallery Udengaard, Malmø), Sweden, 2002
2. SculptureTriannale, Bad Ragaz, Schweiz, 2003
“GoldenSmiles”exhibition, House of Humour and Satire, Gabrovo, Bulgaria, 2003
Den fynske Forårsudstillings 75 års jubilæum, Fyns Kunstmuseum, Odense, Denmark, 2004

Selection of commissioned work:
"Annette", Linköping, Sweden, 1978
"Girl on a chair", Promenade SteBarbe, Monaco, 1987
"The Emperor´s New Clothes", Brandts Klædefabrik, Odense, Denmark, 1988
"Untitled", Ålborg University Centre, Denmark, 1990
Sculpture, Familjebostäder, Gothenburg, Sweden, 1991
"Children on a seesaw", Borås Council, Sweden, 1992
"Playing Children", Legoland, Denmark, 1994
JOYCE, (Danish Television Company), Odense, Denmark, 1996
SCULPTURE, SID´s Headquarter, Copenhagen, Denmark, 1997
"Children on a seesaw", Selvaag Byg, Oslo, Norway, 1998/

Representation:
The Museum for Humour and Satire, Gabrovo, Bulgaria
Ostholstein Museum, Eutin, Germany
The Culture Foundation of Copenhagen
Gothenburg Commune, Sweden
Stockholm´s County Council, Sweden
Kultur i Länet, Uppsala, Sweden

Represented in many private collections in Denmark, Norway, Sweden, Brazil, France, Germany, Holland, United States, United Kingdom.

Awards:
Exhibition of Humour and Satire in Art, Gabrovo, Bulgaria, 1983
Prix Fondation Florence J. Gould at the International Exhibition of Contemporary Art, Monaco, 1987
The Balnaves Foundation Sculpture Prize, the main prize at Sculpture by the Sea, Bondi, 2010

Memberships:
The Danish Society of Artists
The Danish Association of Visual Arts
The Danish Sculptors Society
The European Academy of Art, Science and Humanities
ISC International Sculpture Center, USA
Jury at The international exhibition of humour and satire in the art in Gabrovo, Bulgaria, 1989

Monday, June 6, 2011

MODERN FRENCH DECADENCE

Julie Brandt Dam bor på en sidevei mellom Strandvejen og Hellerup Strand nord for København med sin mann, tre barn, to hunder og en aupair. Villaen var i elendig stand da familien kjøpte den. Men det gjorde ikke noe, for de ville selv sette deres preg på den. De har forandret den gamle, slitne villaen til et elegant pale, som det med stilsikker hånd er puslet for den gamle stilen. Hjemmet er innredet med en stilig blanding av fransk vintage, moderne new yorker-stil og modige fargevalg. Hun har søkt etter ting til villaen i flere av Europas hovedsteder, på gamle franske slott og på en herregård på Fyn. Tanken har fra begynnelsen vært å innrede familiens hus i den orginale stilen, men med et moderne preg.
Dobbeltdørene fra vinterhaven går ut mot haven og står åpne om sommeren. På denne måten er de med til å viske ut forskjellen mellom ute og inne.
Vinterhaven på 36 m² er et av de mest brukte rom i huset. Stolen til høyre er Julies yndlingsstol. Her sitter hun ofte om aftenen og drikker en kopp te. I travle perioder er det et godt sted å falle til ro.
I vinterhaven dyrker Julie sin kjærlighet til blomster. Speilet på veggen er av zink og har hengt utendørs i en gammel karnapp. Lampen med muslingeskallet som skjerm er fra Rue Verte Plus.
I forlengelse av dagligstuen ligger vinterhaven, som er en drøm som er gått i oppfyldelse for Julie. Hun er meget glad i det helt spesielle lyset fra de mange vinduene. Foldegardinene som er laget av smale trestaver tar den verste varmen gjennom takvinduene når solen skinner. Det rå marmorbordet falt hun for i en antikvitetsbutikk i Paris, lenge før huset sto ferdigt. Prismekronen i taket er også fra Frankrike.

Julie liker stuen sin, den er god og stor og det er plass til å ha gjester og til å være.
Julie er også glad i sin spisestue som hun nettopp har innredet igjen. Den var rød og hvit før, det var ikke helt riktig for dem, så hun solgte bordet på auksjon til mye mer enn det hun hadde gitt for det og kjøpte nye ting. Det fungerer mye bedre nå.






Det lille gjeste-wc i hallen skulle innredes litt vilt, så Julie har dekorert med tapet fra engelske Nina Campbell, der blant annet kan kjøpes hos Rue Verte Plus og Tapet-Café.
Den flotte trappen i hallen fører opp til andre etasje med soverom, påkledningsrom, de tre sønnenes værelser og bad. Lampen i taket er laget av horn og hestehår og gir både et elegant og moderne uttrykk til den store hallen.
Kjøkkenet er et flott kompromiss mellom Julies ønsker om et moderne, grovt snitt og ektemannens landkjøkken. Spottene i taket, de store afrikanske flisene på gulvet og den matte svarte granittbenkplaten ga et passende grovt look, så selve elementene måtte gjerne være med fyllingsdører og vitrineskaper.

Badekaret skulle ikke stå fritt, for Julie vil gjerne føle at hun går inn i et rom og blir pakket inn i velvære. Derfor ble badekaret bygget inn i en alkove hvor sidene er laget som smale skaper.
Soverommet er en verden av forkjælelse med myke tepper, tykke gardiner og forsølvet velour på sengegavlen. Taklampen i silke er fra Fortuny i Venecia. Det stripete tapeten er valgt for å gi rommet karakter. Det gamle kinesiske skapet bryter stilen flott.
Påkledningsrommet er frekt kledd i koralrødt. Tapetet er gjenopptryk av orginale mønstre designet i begynnelsen av 1900-tallet.
En vinterhave som dette er bygget med murte vegger mellom glassfeltene i motsetning til et conservatory, hvor det som hovedregel er glass på hele veggflatene. Veggene er pusset med betong og malt med en blanding av sand og maling for å få den litt porøse overflaten.
Parret har selv tegnet tak, fasader og vinduer på det flotte huset. De har forsøkt å få et uttrykk fram fra en tidsalder hvor man gjorde mye ut av husenes ytre. De ville unngå for mange detaljer, slik at huset ble mer klassisk. Til høyre ses vinterhaven. Paret ville ikke ende med et hus hvor alt var nytt og så nytt ut, så alle dørene i huset er kjøpt fra forskjellige gamle eiendommer og restaurert etter alle kunstens regler. Noen av dørene stammer fra en gammel herregård på Fyn og andre fra en gammel leilighet i indre København.
Det viktigste for Julie er at hennes hjem er hyggelig og at stemningen er god. Her skal deres egne og venners barn leke fritt, uten at det skal tas spesielle hensyn til møblene. Julie mener at det må gjerne se flott ut, for hun er litt av en perfeksjonist, men det viktigste er at det er leverum. Hvert rom må ikke bare være et rom med en funksjon, men skal være et sted, man har lyst til å være.
Julie Brandt Dam er datter av moteskaperne Margit og Erik Brandt. Hun er medeier av motebutikken 'Rue Verte' og boligbutikken 'Rue Verte Plus', og står i spissen for 'Margit Brandt Copenhagen'. Som kreativ direktør i familiebedriften Brandt har hun hatt ansvaret for relanseringen av tøymerket, som hennes foreldre grunnla i 1960'årene.
Julie Brandt Dam med sin mor Margit Brandt. Du kan se bilder fra Margit & Erik Brandts hjem her.
Sources: Bo Bedre, Klassiske Orangerier, Fri & Boligmagasinet